چکیده :

با توجه به روند سریع تغیرات و پیچیدگی سازمانها، اهمیت تعالی را در هر دو بخش دولتی و خصوصی امری مهم و ضروری می سازد. از زماني كه مدل تعالي سازماني به سازمان هاي كشورمان معرفي شده است، متخصصين مديريت،به ویژه در بخش دولتی آرزوي داشتن يك مدل بومي را در سر مي پرورانده¬اند. استفاده از مدل¬هاي كلاسيك و شناخته شده تعالي سازماني، نيازمند استدلال و توجه خاصي است كه آن هم مستلزم كسب تجربه در سازما ن هاي ايراني و استخراج زمينه هايي است كه كاربران مدل در عمل باآن به مشكل بر نخوردند از انجا که مدلهای ارائه شده تعالی عموما در بخش خصوصی بوده¬اند لذا بخش خصوصی در مورد به کارگیری الگوها و ابزارهای مدیریتی نسبت به بخش دولتی پیشی گرفته است. بخش دولتی دارای شرایط خاص خود می باشد. بنابراین نمی¬توان عینا از مدلهای بخش خصوصی بهره¬مند شد و با توجه به شرایط کنونی در نظرگرفتن همه ابعاد سازمانی و محیطی و شناسایی نقاط ضعف و نواحی قابل بهبود از اهمیت به سزایی برخوردار است به همین جهت سازمانهای دولتی جهت جلوگیری از مرگ سازمانی در کنار ترغیب کیفیت و تعالی سازمانها همیشه به دنبال ابزاری هستند تا با به کارگیری الگوهای تعالی، به خود ارزیابی خود پرداخته و خود را با تغییرات سریع همراه سازند و این امر موجب حرکت سازمانها به سمت استفاده از مدل¬های تعالی شده است. حال نکته مورد توجه اینجاست با توجه تعدد مدلها،کدام مدل برای سازمانهای دولتی مناسب است. این مقاله با بررسی و نقد مدلهای تعالی سازمانی ارائه شده به ارائه مدل مطلوب می¬پردازد.

کلید واژگان :

تعالی سازمانی، مدل¬های تعالی سازمانی، خودارزیابی، نقاط ضعف، بخش دولتی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک