بررسي تحليل محتوای قرآن كريم در مورد لذت و شادي به منظور پيبردن به سوالاتی است: آيا لذت بردن از زندگي با دينداري مغاير است؟آیا دين با افراط و تفريط در اين زمينه مقابله ميكند ؟ آيا در قرآن لذت وشادي غايت هستي است؟ البته براي رسيدن به اين اهداف محدوديتهايی وجود داشت از جمله ،كمبود زمان، تجربه ناكافي، ابهام در ترجمه و منابع اطلاعاتي ناكافي و غیره در اين تحقيق از روش تحقيق كيفي، توصيفي و از نوع تحليل محتوا استفاده كردهايم كه با مراجعه به كتابهاي لغت و تفسير تعاريف مشخص لذت و شادي را پيدا نموده و مصادیق آنها را در قرآن تعیین کرده ایم.تعدادی از لذتهای خيالي در قرآن عبارتند از: زندگي جاويدان، جامهايي از نقره.... از جمله لذت وهمي لذت خوردن ميوهاي است که خوردن آن براي حضرت آدم ممنوع شده بود. تا او را جاودانه نماید :و از جمله لذتهاي عقلي خشنودي خدا، هدايت انسان، عاقبت به خیری و .....از شاديهاي دنيوي شادماني: سفر كردن و در مورد شاديهاي اخروي ديدار خدا، عاليترين درجه بهشت و... لذت های دنيوي مشروع بخشيدن فرزند، ازدواج، خوردن و خورانيدن.و بلاخره از لذات دنيوي نامشروع: شراب و قمار، خلوت كردن با شيطان ضبط شده است. از نظر قرآن کریم بیش از هر نوع لذتی لذات عقلی یا معنوی f=86)) لذت واقعی می باشند از نظر تربیتی خداوند تنها (f=10) مورد از لذات نامشروع دنیوی مطرح نموده و علیرغم این که لذتهای اخروی (f=152) تقریبا دو برابر لذات مشروع دنیوی (f=70) می باشند همین 70 مورد لذات مشروع دنیوی بیانگر این است که این دین با رهبانیت و زهد گرایی افراطی مخالف است.
کلید واژگان :لذتهاي خيالي ، لذتهاي وهمي ، لذتهاي عقلي ، لذتهاي مشروع دنيوي.
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6148481977989857
- سال انتشار : 2016
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم، اردیبهشت 95
- برگزار کنندگان : واحد پژوهش شرکت ایده بازار صنعت سبز با همکاری شرکت خدمات علمی - صنعتی فارس
- تاریخ ثبت : 1395/10/30 13:26:19
- ثبت کننده : محمد کرمی
- تعداد بازدید : 274
- تعداد فروش : 0