چکیده :

هدف : مقاله حاضر بر آن است كه ضمن بررسی میزان ارایه آموزش های سواد اطلاعاتی در وب سایت کتابخانه های دانشگاهی ایران ، میزان نفوذ این ابزار را بررسی کند. روش پژوهش : در اين پژوهش 42 وب سایت کتابخانه دانشگاهی زیر نظر وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری انتخاب و با روش پيمايشي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته ها : يافته هاي پژوهش نشان داد دانشگاه فردوسی مشهد حایز رتبه اول(80%) ، دانشگاه های تهران ، تربیت مدرس و مازندران مشترکا حایز رتبه دوم (70%) و دانشگاه های علم و صنعت ، بین المللی امام خمینی(ره) قزوین ، اصفهان و شهید باهنر کرمان به طور مشترک حایز رتبه سوم(60%) شدند. نتايح نشان داد گزينه درباره ي ما داراي بيشترين درصد(76.19%) و همچنين گزينه هاي (1)از كتابدار بپرس ، (2)پرسشهاي متداول و (3)فهرست مجلات آي اس آي ، علمي پژوهشي و علمي ترويجي داراي كمترين درصد (11.90%) ميزان استفاده در وب سايت هاي مورد مطالعه بوده است.همچنين میزان ارایه آموزش های سواد اطلاعاتي در وب سايت کتابخانه های دانشگاههاي مطرح كتابداري و اطلاع رساني ايران 50% است. نتيجه گيري : یافته های پژوهش نشان می دهند میزان استفاده از آموزش های سواد اطلاعاتی در وب سایت کتابخانه های دانشگاهی ایران در سطح پایینی(31.66%) قرار دارد. در نهايت محققين مولفه هايي را براي آموزش سواد اطلاعاتي در وب سايت كتابخانه ها استخراج و ارايه مي نمايند.

کلید واژگان :

سواد اطلاعاتی ، وب سایت ، کتابخانه دانشگاهی ، وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري ، آموزش.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک