چکیده :

هدف : بررسی نقش عوامل آموزشگاهی موثر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان،صورت گرفته ، مانند مهارت معلمان ،تکلیف شب، نمره وارزشیابی،زمان یادگیری،فضای کلاس،کتب درسی،محتوای برنامه ها و روابط معلم می باشد . روش: روش به کار رفته در این پژوهش روش توصیفی ـ پيمايشي از نوع علي مقايسه اي و همبستگی است؛ این پژوهش به توصیف عوامل موثر بر عملكرد تحصيلي و رابطه بین متغیر های پیش بین و ملاک می پردازد . برای سنجش متغییرها از پرسشنامه محقق¬ ساخته که دارای دو بخش والدین ودانش آموزان میباشد استفاده شده است. یافته ها: معدل گروه هااز طریق آزمون تجزیه وتحلیل واریانس یک راهه نشان می دهد عوامل خانوادگی واجتماعی برعملکرد تحصیلی دانش آموزان با سطح اطمینان99درصد معنادار میباشد. مقدار همبستگی در سطح آلفا کمتر از0، 01معنی دار است وبا عوامل خانوادگی واجتماعی به طور مثبت رابطه دارد . نتایج: مقادير ضريب همبستگي معدل با تك تك عوامل اجتماعي ـ خانوادگي و نمره كلي اجتماعي و خانوادگي و آزمون معناداري آنها بيانگر رابطه قوي و با سطح اطمينان 99 درصد، معنادار بين آنها بود . باتوجه به یافته ها عوامل آموزشگاهی واجتماعی، محبت والدین ، وضعیت تحصیلی وفرهنگی خانواده به طورمثبت با معدل همبستگی دارد و بیش از بهره هوشی در موفقیت تحصیلی دانش آموزان موثر بوده است.چنانچه فضا، امکانات، وسازماندهی کلاس مناسب باشد بهترین نوع تعامل معلم وشاگرد تامین می شود.

کلید واژگان :

عوامل آموزشگاهی، دانش آموزان، خانواده



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک