چکیده :

با غیبت امام داوزدهم، شیعیان، مسلمانان و همه جهانیان دچار محرومیتی جانگاه و عمیق شدند. شیعه در این عصر با پذیرش مسئولیت تاریخی خود برای خروج از این محرومیت، چشم به راه موعود و عصر ظهور، به انتظار ایستاده؛ انتظاری که بار سنگین رسالت زمینه¬سازی برای ظهور را با خود به همراه داشت. آمادگی و زمینه¬سازی برای همه خوبی¬ها نیازمند ارائه راهبردهای اصولی است که در یک جامعه منتظر توسط کارگزاران جهت زمینه¬سازی ظهور و الگو قرار گرفتن سایر ملل مسلمان، باید بر پایه دکترین مهدویت ارائه نمایند که در این میان نقش راهبردهای اخلاقی بسیار مهم و اساسی است؛ چرا که امروزه موضوع اخلاق، توجه زیادی را در سراسر جامعه ما به خود معطوف کرده است، دلیل این توجه دو نشانه بارز است: اول نقش مهم و پرمعنای رفتار اخلاقی در حفظ و بقای و زمینه¬سازی یک جامعه مدنی(جامعه منتظر) و دوم وجود تعدادی پرشمار از نمونه¬های رفتار ضد اخلاقی، بنابراین برای درک هر پدیده¬ای باید به اصل و اساس آن پدیده پی برد و در آن اندیشید، موضوع اخلاق در ارتباط با انسان در هر جامعه¬ای معنی پیدا می¬کند از طرف دیگر اخلاق کارگزاران در نظام اسلامی(در عصر انتظار) تفاوت جوهری با اخلاق کارگزاری در دیگر نظام ها دارد؛ زیرا در نظام¬های سرمایه سالار، معیار اصلی دست یابی به سود و لذت است. اما در نظام الهی و در عصر انتظار سود و لذت محور نبوده بلکه سنتی الهی و اصول ارزشی و متعالی، محور و مبنا شمرده می¬شود و کارگزار ابزاری است برای تحقق عدالت، معنویت و سعادت و این نوعی امانت¬داری است و به همین جهت معطوف به زمینه¬سازی در عصر انتظار است و طیبعتاً کارگزار باید شایسته¬ترین باشد. شاخص¬های اخلاقی کارگزاران زمینه¬ساز، می¬تواند امر مهم فوق را برآورده سازد. این مقاله، جایگاه ویژه اخلاق کارگزاران زمینه¬ساز در عصر انتظار و تحقق حکومت جهانی را با استفاده از مبانی موجود در اندیشه¬های اسلامی و بر پایه مدل تعیین راهبرد SWOT تبیین می¬نماید.

کلید واژگان :

اخلاق کارگزاران، انتظار، عصر انتظار، زمینه سازی، حکومت جهانی، SWOT



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک