چکیده :

یکی از مهمترین چالش ها و مشکلات سیستم هاي حسابداري سنتی، عدم انعکاس ارزش سرمایه هاي فکري در صورت هاي مالی و گزارشات واحدهاي تجاري است. در حالیکه امروزه نقش سرمایه هاي فکري در ایجاد ارزش براي شرکت ها و واحدهاي تجاري بسیار بیشتر از نقشی است که سرمایه هاي مالی در واحدها ایفا می کنند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر عوامل رقابتی سرمایه فکري بر عملکرد مالی شرکت هاي تولیدي پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران در یک دوره چهار ساله از سال 1384 تا 1387 پرداخته و 56 شرکت از صنعت هاي مختلف را با استفاده از روش تصادفی طبقه بندي شده مورد ارزیابی قرار داده است. روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش کاربردي و توصیفی بوده است. به منظور اجراي تحقیق 3 فرضیه مطرح گردیده و براي آزمون فرضیات از روش آماري همبستگی پیرسیون و تحلیل رگرسیونی چند متغیره استفاده شده است؛ دستاوردهاي حاصل از آزمون فرضیات حاکی از آن است که بین عوامل رقابتی سرمایه فکري شامل فرآیندهاي عملیاتی کارا، رابطه با مشتري و ارزش افزوده انسانی با معیارهاي کیوتوبین، بازده دارایی ها عنوان عملکرد سازمان رابطه معنی داري وجود دارد.

کلید واژگان :

سرمایه فکري رقابتی، فرآیندهاي عملیاتی کارا، رابطه مشتري، ارزش افزوده انسانی، عملکرد مالی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک