چکیده :

برای اینکه هر علمی بتواند نقش خود را به صورت بهینه در جامعه ایفا كند لازم است افراد مشغول به فعالیت در هر شغلی از سطح دانش مناسبی برخوردار باشند و ارتقای سطح علم و دانش تنها از طریق آموزش میسر است. آموزش عالی میتواند از طریق پیریزی نظام آموزشی مناسب و هماهنگ با نیازهای جامعه، منابع انسانی متخصص مورد نیاز برای توسعه اقتصادی یك كشور را فراهم نماید. یك سیستم آموزشی خود متشکل از اجزاء مختلف است به طوریكه عملکرد مطلوب آن در گروی طراحی و عملکرد مناسب هریك از این اجزاء است. در كشورهای توسعه یافته دانش حسابداری همگام با روند توسعه اقتصادی به تدریج شکل گرفته و الگوی آموزشی این كشورها با رشد اقتصادی و اجتماعی آنها به گونهای تدوین شده كه بتواند نیازهای این كشورها را برآورده نماید، ولی در كشورهای در حال توسعه از قبیل ایران سیستم آموزشی بدینگونه رشد نیافته است، در این كشورها معمولاً از سیستم آموزشی كشورهای توسعه یافته بدون توجه به نیازهای خاص هر كشور الگوبرداری شده و در نتیجه نظام آموزشی پایهریزی شده نتوانسته به طور كامل به اهداف خود دست یابد. موضوع این مقاله در ارتباط با نحوة عملکرد دروس برنامه مصوب رشته حسابداری میباشد و هدف اصلی این تحقیق تعیین میزان اثر بخشی دروس برنامه مصوب جهت تأمین دانش مورد نیاز در فارغالتحصیلان برای ورود به بازار كار در زمینههای مختلف حسابداری در جامعه ایران میباشد. روش اصلی به كارگرفته شده در این تحقیق بررسی پرسشنامهای است و برای این منظور بر اساس اطلاعات حاصل از روش كتابخانهای سه نوع پرسشنامه تهیه و بین نمونه های انتخابی از جامعة آماری استادان، استفادهكنندگان از خدمات حسابداری و دانشجویان توزیع شده است. هدف این پرسشنامهها جمع آوری نظرات این سه گروه در ارتباط با اهمیت هریك از دروس تخصصی و پایه در ایجاد توانایی در فارغالتحصیلان حسابداری جهت ورود به بازار كار در زمینههای مختلف حسابداری و جمع آوری اطلاعات، در ارتباط با ارائه پیشنهادات مناسب و شناخت انتظارات جامعه از فارغالتحصیلان حسابداری میباشد كه در نتیجه تشابهات و تفاوت های سه گروه مورد مطالعه تبیین میشود.

کلید واژگان :

اثربخشی، برنامه مصوب، بازار كار، آموزش عالی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک