چکیده :

كشورهاي جهان با تكيه بر نوآوري در پي افزايش بهره‌وري و بهبود وضعيت اقتصادي بودده و از دلايل عمده اين توجه وجود رقابت فزاينده بين جوامع است. از سويي، بخش صنعت و خصوصاً بنگاه‌هاي كوچك و متوسط بستر توسعه كارآفريني، نوآوري و ساير رويه‌هاي مخاطره آميز مهيا كننده زيرساخت رشد طولاني مدت پويا و پايدار تلقي شده و از اين طريق بيش از 90 درصد از تجارت جهاني و 50 تا 60 درصد اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند. ايم مقاله مي‌كوشد با بررسي پديده نوآوري در بخش صنعت مؤلفه‌هاي آن را مورد شناسايي و كنكاش قرار دهد. براي بررسي مؤلفه‌هاي نوآوري، داده‌هاي اين پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه و از ميان بنگاه‌هاي صنعتي كوچك و متوسط استان يزد انتخاب گرديده است. نتايج حاصل از پردازش و تجزيه و تحليل داده‌ها نشان مي‌دهد كه 45 درصد بنگاه‌ها در نمونه مورد مطالعه يكي از مؤلفه‌هاي نوآوري داشته و نوآور بوده‌اند. بيشتر بنگاه‌‌هاي صنعتي مورد مطالعه از طراحي جديد براي كالاي موجود، روش‌هاي بازاريابي جديد و روش‌هاي توزيع جديد محصول در راستاي نوآوري استفاده برده‌اند و بسته‌بندي جديد، استفاده از تكنولوژي جديد، روش‌هاي ارائه خدمات پس از فروش جديد و ارائه محصول جديد در زمينه نوآوري در صنعت جايگاه خاصي ندارد. شركت در نمايشگاه‌هاي ملي، توجه به سلايق و نظرات مشتريان، قرار گرفتن در شهرك‌هاي صنعتي و حمايت مديريت ارشد از عواملي هستند كه بر بروز مؤلفه‌هاي نوآوري در صنعت تأثير مستقيم دارند. در نهايت راهكارهايي مانند حمايت دولت از بنگاه‌هاي نوآوري، بسترسازي براي تعامل دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي با صنعت و پيشنهادهايي نيز براي مديران صنعت مانند ايجاد واحدهاي مستقل R&D، به كارگيري تكنولوژي اطلاعات (IT) مطرح شد كه در راستاي نهاديته كردن نوآوري مي‌تواند تأثيرگذار باشد.

کلید واژگان :

استان يزد بخش صنعت بنگاه هاي كوچك و متوسط مولفه هاي نوآوري



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک