چکیده :

با توجه به اینکه کارکنان موثر، مهمترین منبع و سرمایه سازمان محسوب می گردند و بهره وری چیزی جزء استفاده اثربخش و کارا از منابع ‏نمی باشد، جلب رضایت منابع انسانی موجب ایجاد برانگیختگی گردیده و وفاداری بیشتر ایشان را به دنبال داشته و مشارکت موثرتر آنها را ‏در پی دارد. پیاده سازی نظام ارزیابی عملکرد موثر پیش نیاز بکارگیری سیستم جبران خدمات مناسب بوده و بصورت غیر مستقیم بر ‏انگیزش منابع انسانی تاثیرگذار است. ‏ مطابق قانون پارتو، 20 درصد کارکنان، مسئولیت انجام 80 درصد فعالیت های سازمان را چه از نظر کمیت و چه از لحاظ اهمیت بر عهده ‏دارند. لذا شناسایی این قبیل کارکنان و استفاده از شیوه های مطلوب جبران خدمات برای حفظ انگیزه ایشان ضرورت دارد. تشخیص چنین ‏کارکنانی صرفا با تکیه بر اعداد و اقام و ارزیابی ساده مقدور نمی باشد چراکه ارزش گذاری انسانها بواسطه پیچیدگی ذاتی که از آن ‏برخوردارند، چندان ساده نمی باشد و طبعا در صورت نادیده انگاشتن برخی مولفه ها، نتایج ارزیابی چندان قابل استناد نمی باشد. شناخت ‏دقیق انسان بواسطه گستردگی قلمرو شناختی و بهره گیری از ابزارهای مختلفی همچون احساس، مشاهده، ادراک، تفکر و تعقل و تجربه ‏بسادگی ممکن نمی باشد. ‏ فرآیند ارزیابی عملکرد از اساسی ترین زیر فرآیندهای مدیریت منابع انسانی محسوب می گردد. در گذشته ارزیابی عملکرد با رویکرد گذشته ‏نگری صرفا به منظور کنترل کارکنان بکار می رفت حال آنکه امروز کارکرد این نظام بیشتر جنبه ارشادی داشته و در راستای بهبود عملکرد ‏کارکنان بکار می رود.‏ در این تجربه چگونگی پیاده سازی نظام ارزیابی عملکرد در دوسطح فردی و واحدی به منظور افزایش بهره وری منابع انسانی در شرکت ‏گاز یزد تشریح گردیده است. شناسایی مسائل و مشکلات مبتلابه سازمان و همچنین تعیین نقاط ضعف و قوت، از طریق پیاده سازی نظام ‏ارزیابی عملکرد کارا و اثربخش از نتایج این تجربه می باشد. تعیین نیازهای آموزشی از دیگر دستاوردهای این تجربه بوده است.‏

کلید واژگان :

بهره وری، ارزیابی عملکرد، سیستم جبران خدمت، شرکت گاز یزد



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک