چکیده :

کارآفرینی به عنوان یکی از بازارهاي عوامل تولید جدید، سبب استفاده مؤثر از منابع و ترغیب و تشویق سرمایه¬گذاري شده و این امر در نهایت منجر به افزایش رشد اقتصادی می¬گردد. بدین¬ترتیب، کارآفرینی به عنوان عامل مهمی در کمک به رشد اقتصادی، در سطح گسترده به رسمیت شناخته شده است. با پذیرش این پیش‌فرض، کشف تعیین‌کننده‌های کارآفرینی اهمیت زیادی یافته است. از آن-جا که کارآفرینی پدیده¬ای است که شرایط نهادی در آن تعیین¬کننده است و کیفیت نهادها بر انگیزه، گرایش¬ها و ادراکات کارآفرینانه تاثیرگذار است. لذا این مطالعه سعی دارد، با رویکردی تحلیلی و توصیفی به بررسی تاثیر شاخص نهادی ریسک(سیاسی، اقتصادی و مالی) بر گرایش¬ها و ادراکات کارآفرینانه در ایران و کشورهای منتخب(آمریکا، مالزی و نروژ) طی دوره 1393-1387 بپردازد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد، افزایش ریسک منجر به کاهش گرایش¬ها و ادراکات کارآفرینانه و نهایتا کاهش کارآفرینی می¬گردد. با وجود ریسک بالای ایران نسبت به کشورهای منتخب، شاخص¬های قصد کارآفرینانه و درک قابلیت¬های کارآفرینانه به دلیل افزایش سرمایه انسانی و همچنین، افزایش دانش¬آموختگان دانشگاهی بیکار مقادیر بیشتری نسبت به کشورهای منتخب دارند.

کلید واژگان :

گرایش ها و ادراکات کارآفرینانه، ریسک، نهادها



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک