چکیده :

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر بزهکاری دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دبیرستان‌های شهر پاوه در سال 1392 انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی - پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌ محقق ساخته در دو بخش سؤال‌های مرتبط با عوامل جمعیت‌شناختی و سؤال‌های مرتبط با بزهکاری بود. جامعة آماری در این پژوهش شامل 421دانش‌آموز پسر شناسایی شده دارای اختلال‌های رفتاری (رفتارهای بزهکارانه) شهر پاوه بود که در سال تحصیلی93- 92 در دبیرستان‌های شهر پاوه مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و در خطای معیار 1/0 برابر با 77دانش‌آموز برآورد گردید که از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌های به‌دست آمده از پژوهش حاضر با استفاده از جداول توافقی و آزمون‌های آماری گاما و کندال تائوسی مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که میزان بزهکاری افراد مورد مطالعه بیشتر از حد متوسط بود و همچنین از بین متغیرهای مورد مطالعه؛ بین سطح سواد پدر، سطح سواد مادر، جمعیت خانواده و میزان درآمد ماهیانه خانواده با بزهکاری رابطة معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: بزهكاري در كودكان و نوجوانان هرچند مي‌تواند به عوامل بسيار، ازجمله مشكلات فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و… وابسته باشد، امّا در گام نخست اين خانواده است كه فرزند را به مسير صحيح هدايت مي‌كند يا بستر گناه و جرم و انحراف را براي او مهيا مي‌سازد. انسان به دليل ويژگي اجتماعي بودن خود از بدو تولد تحت تأثير افكار، عقاید و رفتار اطرافيان قرار مي‌گيرد و بعدها به تقليد از اين رفتارها و گفتارها، الگوهايي را كه به نحوي در ارتباط با او هستند سرمشق رفتاري خود قرار خواهد داد.

کلید واژگان :

بزهکاری، دانش‌آموزان پسر، مقطع متوسطه، پاوه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک