چکیده :

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر روشهای آموزشی راهبردهای مطالعه ویادگیری و خود تنظیمی بر بهبود عملکرد حل مساله ریاضی می باشد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی می باشد و در اجرای آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. 35 نفر از دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی منطقه قائمیه به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شده و به طور تصادفی در هر یک از گروه های آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. شرکت کننده های گروه های آزمایشی به مدت 12 جلسه آموزش دریافت کردند. گروه کنترل نیز همزمان به برنامه های عادی کلاس خود ادامه دادند. پیش آزمون ریاضی محقق ساخته قبل از شروع آموزش اجرا شد و پس از پایان جلسات آموزشی از پس آزمون ریاضی محقق ساخته به منظور بررسی تغییرات ایجاد شده، استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که نمره های دانش آموزان گروه های آزمایشی راهبردهای مطالعه و یادگیری و خود تنظیمی در سوالات مربوط به حل مساله در پس آزمون ریاضی با تفاوت معناداری بالاتر از گروه کنترل است و این روش ها از نظر میزان اثربخشی بر بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان، تفاوت معناداری ندارند.

کلید واژگان :

راهبردهای مطالعه ویادگیری، خودتنظیمی و عملکرد حل مساله ریاضی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک