چکیده :

بدنه هواپیمای مسافربری (از جنس آلیاژ آلومینیم 2024) به کرّات در صعود و فرود به ترتیب تحت تاثیر سرمایش تا دمای 55- درجه سانتیگراد و گرمایش تا دمای محیط قرار می‌گیرد منتهی تاثیر تغییرات دمایی فوق روی خواص کششی نامعلوم است. در این پژوهش در آزمایشگاه، شرایط کار آلیاژ بدنه هواپیما شبیه‌سازی شده و سپس تغییرات ریزساختار و به تبع آن، تغییرات مقاومت کششی و سختی پس از نگهداری به مدت 10 و 4 ساعت به ترتیب در دماهای 60- و 196- درجه سانتیگراد مطالعه شده است. نتایج نشان داده است که با کاهش دمای عملیات زیرصفر، سختی تقریبا بدون تغییر است اما خواص کششی نسبت به نمونه شاهد افزایش یافته و زمانیکه سرعت سرد کردن آهسته (کمتر از 1 درجه در دقیقه) بوده است بهبودی بیشتری در خواص کششی حاصل شده است.

کلید واژگان :

چگالی تعداد ذرات، نیتروژن مایع، استحکام، سختی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک