چکیده :

نگارش خلاق یا انشاء به معنای آفریدن، آغاز کردن و از خود چیزی گفتن است و فرایند یادگیری زمانی به حد اعلای خود می رسد که منجر به تولید و خلاقیت گردد. هدف اصلي اين پژوهش بررسي تأثير موسیقی بر یکی از مؤثرترین مؤلفه های یادگیری، یعنی انشاء در دبستان است. روش تحقیق بر اساس انتخاب تصادفی یک گروه 9 نفره مقطع ششم از میان 3کلاس موجود در دبستان مورد پژوهش و به کار گیری طرح پيش آزمون و پس آزمون بوده است. به منظور پیشبرد پژوهش، گروه انتخابی متشکل از 9 دانش آموز در سه گروه سه تایی انتخاب گردید و در مرحله اول به نگارش انشاء پرداخته و نمونه ها جمع آوری شدند، سپس در مرحله بعدی و با تفاوت زمانی یک هفته دانش آموزان در زنگ انشاء تنها به گوش دادن موسیقی پرداخته و مجددا پس از گذشت یک هفته همراه با پخش موسیقی به نگارش انشاء پرداخته اند. موسیقی پخش شده، گزیده انتخابی از موتزارت و شامل قطعه آلرجو و همچنین کنسرت ویولون شماره 5 بوده است. با توجه به توصیفی بودن ارزیابی دانش آموزان تفاوت چشمگیری میان ارزیابی اولیه و ثانویه مشاهده شد که البته تحت تأثیر عواملی چون هوش موسیقیایی دانش آموزان قرار دارد. يافته ها تفاوت معنی دار و مثبتی را میان ارزیابی اولیه و ثانویه بیان میکنند که به تفصیل در جداول تفکیک شده شرح داده خواهند شد. نتایج بیانگر این مطلب می باشد که هوش موسیقی دانش آموزان به عنوان عامل تأثیر گزار مثبت منجر به نتایج بهتر و مطلوب می گردد.

کلید واژگان :

انشاء، نگارش خلاق، موتزارت، دانش آموز، مقطع ششم دبستان، هوش موسیقیایی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک