هدف از این پژوهش بررسی تاثیر استراتژیهای نوآوری)محصول، فرایند، مشارکت، بازاریابی و شرکای خارجی(، بر توسعه صادرات شرکتهای کوچک و متوسط صادراتی زنجان می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی_تحلیلی، پیمایشی با رویکرد علّی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارمندان و مدیران شرکت های کوچک و متوسط صادراتی در استان زنجان، میباشد و نمونه آماری 105 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده به شیوه نسبی نتخاب شده است. ابزار گردآوری داده های اولیه پرسشنامه استاندارد ایدها و همکاران ) 0505 (، می باشد و روایی به شکل صوری و روش تحلیل عاملی با شاخص KMO 5/978 ( و همچنین پایایی آنها با گزارش ( 5( مورد تایید قرار گرفت. در تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد که فرضیه های / ضریب آلفای کرونباخ کل ) 805 پژوهش به کمک روشهای آمار توصیفی و استنباطی، مثل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی تک متغیره و چند متغیره با استفاده از نرم افزار spss نسخه 01 مورد آزمون قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده حاکی از آنست که استراتژیهای نوآوری شامل: محصول، فرایند، مشارکت، بازاریابی و شرکای خارجی، بر توسعه صادرات شرکتهای کوچک و متوسط تاثیر معناداری دارد.
کلید واژگان :استراتژیهای نوآوری، توسعه صادرات، شرکتهای کوچک و متوسط
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک