چکیده :

اندیشه شیخ اشراق سهرودی در جهان اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است او مکتب فلسفی خود را براساس نور و ظهور استوار کرده است نور در حکمت اشراق سهرودی چیزی جز ظهور نیستف این جز در نگاه عارفانه به توحید نمی تواند تجلی یابد نور بر کیفیت فضا تاثیرگذاشته علاوه بر روشنایی بعد عرفان و معنویت را آشکار می سازد و در این میان مسجد که برترین تجلی گاه معماری قدسی مسلمانان است جایگاه مناسبی برای سوق روح انسان به سوی نور مطلق محسوب می شود فضای عبادی جایی است که مومن با خلوص و نیت پاک وارد آنجا می شود تا با معبود خود راز و نیاز نمای د و در این بین معنویت فضا از کالبد پیشی گرفته و هنرمندی معمار را می طلبد. روش گردآوری اطلاعات مطالعه کتابخانه ای و مراجعه به شواهد، اسناد و مدارک معماری است نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که اندیشه شیخ اشراق بر مکتب معماری تجلی یافته و می توان آن را در صورتهای گوناگون نور در معماری و سلسله مراتب نوری، عالم مثال مشاهده کرد حضور نور در کالبد معماری در گرایش به سمت کاستن از جرم که در اندیشه شیخ نماد ظلمت است و افزودن بر فضا متجلی می گردد تا بر لطافت معماری بیفزاید.

کلید واژگان :

نور، ظلمت، سهروردی، معماری اسلامی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک