چکیده :

امروزه میزبانی از رویدادها به عامل مهمی در تدوین استراتژی شهرها و مناطق مختلف برای جذب گردشگر و سرمایه تبدیل‌شده است، این امر نه‌تنها نیروی اصلی پیشران برای پیشرفت و توسعه بخش‌های گوناگون گردشگری را فراهم می‌کند بلکه به یک عامل مهم گسترش رقابت‌پذیری مقصدها نیز مبدل شده است. رویدادهای تجاری بخش بزرگی از صنعت گردشگری را تشکیل می‌دهند علاقه به ارزش‌های گردشگری رویدادهای تجاری شامل نشست‌ها، گردهمایی‌ها و نمایشگاه‌ها، از سالها پیش ایجادشده است، به‌گونه‌ای که امروزه عموم کلان‌شهرها تسهیلات برگزاری این نوع از رویدادها را برای استفاده از منافع این حوزه از گردشگری فراهم آورده‌اند . هدف از این مقاله بررسی نقش برگزاری رویدادهای تجاری در توسعه گردشگری شهری است. از روش پژوهش توصیفی – تحلیلی با استفاده از جمع‌آوری داده‌های کتابخانه‌ای و منابع اصلی تحقیق اسناد و مدارک موجود و پژوهش‌های صورت گرفته در این خصوص می‌باشد . نتایج پژوهش نشان می‌دهد برگزاری رویدادهای تجاری در مقاصد شهری : نقش مؤثری را در اقتصاد، اشتغال و کنترل فصلی بودن جامعه مقصد ایفا می‌کند، بهبود روابط تجاری ، جلب بازدیدکنندگان از سایر مناطق (داخلی و خارجی)، جلب‌توجه رسانه‌ها و سرازیر شدن سرمایه‌های مستقیم به یک مقصد گردشگری را فراهم آورده ، همچنین باعث بهبود زیرساخت‌ها و فراهم آوردن نیازهای جامعه میزبان را در کنار رشد و توسعه مقصد به همراه دارد. با مشارکت تمامی دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان و مدیران شهری و اجرایی گردشگری و به‌کارگیری استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی خردمندانه می‌توان برگزاری رویدادهای تجاری را عاملی در جهت سوددهی و توسعه گردشگری شهری دانست.

کلید واژگان :

گردشگری رویداد، رویدادهای تجاری، گردشگری مایس، گردشگری شهری، توسعه شهری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک