چکیده :

شناخت عوامل موثر در ايجاد انگيزش شغلي، از ضرورت‌هايي است كه مي‌تواند در افزايش بهره‌وري و رضايت شغلي اعضاي هيات علمي دانشگاه كمك كننده باشد. براي شناسايي عوامل دروني و بيروني انگيزش شغلي اعضاي هيات علمي، پرسشنامه‌اي بر اساس تئوري دو عاملي هرزبرگ طراحي گرديد. نتايج نشان داد كه از نظر اعضاي هيات علمي، عوامل دروني در ايجاد انگيزش شغلي نسبت به عوامل خارجي با اهميت‌تر مي‌باشد. در بين عوامل بيروني به ترتيب اهميت: عوامل ارتباط با ديگران، نحوه سرپرستي و نظارت، امنيت شغلي، خط مشي حاكم بر محيط كار، شرايط محيط كار و حقوق و دستمزد و در بين عوامل دروني به ترتيب اهميت: ماهيت كار، پيشرفت و توسعه شغلي، موقعيت شغلي، مسئوليت شغلي و شناخت و قدرداني بيشترين نقش را داشته‌اند. اهميت عوامل دروني (انگيزشي) از نظر اعضاي هيات علمي در مقايسه با عوامل بيروني (بهداشتي) در ايجاد انگيزش شغلي بيشتر مي‌باشد كه با نظريات هرزبرگ مطابقت دارد. مهم‌ترين عامل در ايجاد انگيزش شغلي، ماهيت شغلي و ارتباط با ديگران بوده است.

کلید واژگان :

انگيزش شغلي، هيات علمي، رضايت شغلي، عوامل دروني، عوامل بيروني.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک