چکیده :

هدف: به اینکه قشر عظیمی از افراد جامعه را دانشجویان تشکیل می¬دهند، از این¬رو این پژوهش، به دنبال بررسی نقش میانجی محیط حمایتی نوآورانه در رابطه بین جو سازمانی و کارآفرینی دانشجویان پسر تربیت¬بدنی دانشگاه¬های مشهد می¬باشد. روش شناسی: این پژوهش به روش توصيفي- همبستگی از نوع تحليلي بوده و به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعه پژوهش حاضر را دانشجویان پسر دانشکده¬های تربیت¬بدنی شهر مشهد بود (1083 نفر) که تعداد (308 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش انتخاب نمونه، خوشه¬ای و تصادفی ساده بود. برای گردآوری داده¬ها از پرسشنامه¬های جو سازمانی ساسمن و دیپ(1989) و مقیمی(1392)، کارآفرینی، کوین و اسلوین(1986) و از پرسشنامه تاسی(2011) برای سنجش محیط حمایتی نوآورانه در یک طیف پنج ارزشی لیکرتی استفاده شد. پایایی کلی پرسشنامه¬ها به ترتیب 89%، 84% و 92% بدست آمد. از بستة نرم افزاری spss21 به منظور انجام آمار توصیفی و از نرم افزار Liserl8.5 برای انجام تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. یافته ها: یافته¬های تحقیق نشان داد که بین هر سه عامل جو سازمانی، کارآفرینی و محیط حمایتی نوآورانه رابطۀ مثبت و معنی داري وجود دارد(55%)؛ که در این رابطه جو سازمانی (56%) و محیط حمایتی نوآورانه (74%) در کار آفرینی تاثیرگذار بوده¬اند. با وجود این، برازش مدل تحقیق نشان داد که جو سازمانی با ضریب (75%) بیشترین تاثیر را در ایجاد محیط نوآورانه ایفا می¬کند. نتیجه گیری: یافته¬هاي این پژوهش، بر اهمیت جو سازمانی و حمایت ازدانشجویان جهت ایجاد کارآفرینی تأکید داشتند. بنابراین پیشنهاد می¬شود مدیران و مسئولین دانشکده¬های تربیت¬بدنی مشهد به این نکته توجه نمایند و با رویکردی مناسب در دانشکده¬ها، جوی را حاکم نمایند که دانشجویان در کنار علاقه¬مندی و تعهد شخصی، با احساس آرامش و راحتی و رضایت به آموزش کارآفرینی بپردازند.

کلید واژگان :

کارآفرینی، محیط حمایتی نوآورانه، دانشجویان تربیت بدنی، جو سازمانی. دانشکده های تربیت بدنی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک