چکیده :

از جمله چالش های که مدیران آموزشی با آن مواجه هستند، سلامت روان معلمان می باشد. بنابراین لازم است که پژوهشهای در زمینه عوامل بر سلامت معلمان انجام گیرد تا بواسطه آن اقداماتی در زمینه ارتقای سلامتروان آنها برنامهریزی گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین تابآوری با سلامت روان معلمان زن دورهی ابتدایی شهر کرمانشاه انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان زن دورهی ابتدایی ناحیه 3 شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1333 1331 بود که با روش نمونهگیری در دسترس، و با توجه به جدول - مورگان نمونهای به حجم 282 نفر انتخاب شد . برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای سلامت عمومی گلدنبرگ ) 1392 ( و تابآوری فرایبورگ و همکاران ) 2003 ( استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مولفههای تابآوری)شایستگی فردی، شایستگی اجتماعی،حمایت اجتماعی، انسجام خانوادگی و ساختار فردی( با سلامت روان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که برای سلامت روان معلمان لازم است متغیرتاب آوری مورد توجه قرار گیرد.

کلید واژگان :

کلید واژه ها: تابآوری، سلامت روان، معلمان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک