چکیده :

این مطالعه با هدف نیازسنجی آموزشی مهارت های فناورانه مورد نیاز معلمان شهرستان سرپل زهاب در سال تحصیلی 49-49 صو رت گرفت. پژوهش حا ضر از نظر هدف کاربردی ا ست و به شیوه ی تو صیفی – پیمای شی و برر سی تحلیلی انجام گرفت. جامعه ی آماری مورد مطالعه شااامل کلیه معلمان و دبیران مشاابول به تدری در شااهرسااتان ساارپل زهاب در م ط ابتدایی و دو دوره ی اول و دوم دبیرستان، به تعداد 217 نفر و حجم نمونه 179 نفر تعیین گردید که به شیوه ی نمونه گیری تصادفی طب ه ای و متنا سب با حجم افراد هر م ط تحصیلی انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری متبیرها یک پر سشنامه ی 65 سؤالی مح ق ساخته بود که مهارت های فناورانه مورد نیاز معلمان مورد مطالعه را در دو بخش مهارت های عمومی ) 11 بند( و تخصصی ) 19 بند( و صلاحیت های مورد نیاز آنان را در دو بخش شناختی ) 19 بند( و عملکردی ) 12 بند(، در یک طیف 9 سطحی مورد ارزیابی قرار داد. روایی پرسشنامه بر اساس نظر تعداد 11 نفر از متخصصین حوزه ی آموزش و فناوری های نوین و پایایی آن بر اسااس آلفای کرونباو و محاسابه ی ضاریب همراانی درونی داده های گردآوری شاده از تعداد 61 نفر از افراد 1( برای کل پرسشنامه تعیین و تأیید گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی )جدول / جامعه ی آماری برابر ) 494 توزی فراوانی، میانگین و انحراف معیار( و ا ستنباطی )آزمون تی با عدد ثابت و آزمون رتبه بندی فریدمن( صورت گرفت. نتایج پژوهش ن شا ن داد که در بخش مهارت های عمومی نیازهای آموز شی معلمان در 4 بند، در بخش مهارت های تخ ص صی در 9 بند، در بخش صلاحیت های شناختی در 7 بند، و در بخش صلاحیت های عملکردی در 11 بند، و در مجموع در 75 بند از 65 بند مورد بررسی، به شکل معناداری بالاتر از حد وسط میانگین ها بوده است. واژه های کلیدی: نیازسنجی آموزشی، مهارت های فناورانه، مهارت های عمومی و تخصصی، صلاحیت های شناختی و عملکردی

کلید واژگان :

بازی آموزشی، یادگیری، اشتیاق تحصیلی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک