چکیده :

این مطالعه با هدف بررسی رابطه دانش فناورانه و سواد سلامت دیجیتال در دانشجویان مراکز دانشگاهی فرهنگیان کرمانشاه صورت گرفت. مطالعه ی حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه و روش اجرا جزء پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه های فرهنگیان کرمانشاه در دو پردیس 49 به تعداد 1011 بود. نمونه ی - دانشگاهی پسرانه )شهید رجایی( و دخترانه )شهید صدقی( در نیمه دوم سال تحصیلی 49 مورد مطالعه بر اساس جدول مورگان به تعداد 202 نفر ) 121 پسر و 111 دختر( و به شیوه ی نمونه گیری خوشه ای – تصادفی انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری متغیرها در بخش دانش فناورانه یک پرسشنامه ی 21 سؤالی محقق ساخته که 1 سؤال آن در مقیاس دو سطحی )بله – خیر( و 10 سؤال آن در مقیاس 1 سطحی لیکرت بود. در بخش سواد سلامت دیجیتال نیز پرسشنامه ی لاتین سواد سلامت دیجیتال اوروپا به تعداد 92 سؤال دریافت و پس از ترجمه و تعیین روایی و پایایی به کار گرفته شد. توصیف داده ها بر اساس آماره های توصیفی و تجزیه و تحلیل داده ها نیز بر اساس آماره های استنباطی اسپیرمن و پیرسون صورت گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانش فناورانه وتوانایی بهره گیری عمومی از اطلاعات وروش های کیفیت بخشی به سلامت، توانایی بهره گیری از اطلاعات مرتبط با بیماری ها یا جراحات خاص، توانایی بهره گیری از اطلاعات تکمیلی دیجیتال بعد از مراجعه به پزشک و توانایی بهره گیری از اطلاعات معالجاتی درمانی دارویی در دانشجویان مورد مطالعه، رابطه ی مثبت و معنادار آماری وجود دارد. .

کلید واژگان :

واژه های کلیدی: دانش فناورانه، سواد سلامت دیجیتال، دانشگاه فرهنگیان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک