چکیده :

این پژوهش به منظور بررسی تأثیر چندرسانهای فلسفه ) p4c ) در درس تفکر و پژوهش بر خردورزی دانش آموزان پایه ششم دبستان، شهر جوانرود انجام گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و شاهد بود. جامعه آماری، شامل دانش آموزان دختر کلاس ششم ابتدایی شهرستان جوانرود که در سال 3141-49 مشغول به تحصیل بودند، میباشد. بهمنظور انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. بدین ترتیب، یکی از مدارس که مجهز به امکانات لازم جهت اجرای آموزش چندرسانهای بود انتخاب و از میان کلاسهای پایه ششم، دو کلاس بهعنوان گروههای آزمایش و شاهد انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده پرسشنامه محقق ساخته است؛ که روایی صوری و محتوایی آن با اعمالنظر متخصصان تأیید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای 0 به دست / کرونباخ 28 آمد. ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شد، سپس گروه آزمایش با روش آموزش چندرسانهای و گروه شاهد با روش متداول آموزش دیدند. پس از پایان آموزش از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد . برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس و t مستقل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد؛ که آموزش چندرسانهای در مقایسه با روش سنتی تأثیر بیشتری بر خردورزی و مؤلفههای آن )حل مسئله، تفکر انتقادی و تفکر خلاق( دانش آموزان دارد .

کلید واژگان :

کلیدواژهها: چندرسانهای، فلسفه برای کودکان، خردورزی، درس تفکر و پژوهش، دانش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک