چکیده :

زمینه مساله و هدف: تمامی ارگانیزم ها برای مدیریت رفتارها نیازمند بهره برداری از سبک های پردازشی دستگاه عصبی مرکز و پیرامونی می باشند. با توجه به این نکته هدف پژوهش حاضر مقایسه سیستم های فعال سازی و بازداری رفتاری و سبک های پردازش اطلاعات در نوجوانان محصل و غیر محصل است. روش: روش، در این مطالعه علی مقایسه ای و جامعه هدف شامل نوجوانان پسر محصل و غیر محصل می باشد و در این جهت تعداد 90 نفر نوجوانان محصل و غیر محصل (45 نوجوانان محصل و 45 نوجوانان غیر محصل) شهرستان گرگان در تابستان 1396 به روش غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. از افراد گروه نمونه خواسته شد تا به مقياس سیستم های مغزی رفتاری (BAS/BIS)، مقیاس سبک های پردازش اطلاعات پسینی و اپستاین (1999)، پاسخ دهند. داده ها با استفاده از روش آزمون ضریب تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: در مجموع بین فعال سازی رفتاری، خرده مقیاس های فعال سازی، تجربه گرایی، خردگرایی و پردازش اطلاعات کلی در دو گروه با توجه به تحلیل واریانس یک راهه در متن مانوا تفاوت معناداری در سطح (P<0.001) وجود دارد. مندرجات جدول فوق تفاوت معناداری را در حیطه خرده مقیاس بازداری رفتاری در دو گروه را نشان نمی دهد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق به طور کلی می توان بیان نمود که در گروه نوجوانان غیر محصل بخشی از عدم انگیزه تحصیلی در خصوص فقر پردازش سیستم عصبی مرکزی و پیرامونی در خصوص پردازش اطلاعات به تناسب نوجوانان محصل می-باشد.

کلید واژگان :

سیستم فعال سازی، بازداری رفتاری، سبک های پردازش، نوجوانان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک