چکیده :

امروزه از گردشگری به عنوان یک صنعت مهم در اقتصاد یاد می¬شود. صنعتی که نقش مهم و تاثیرگذاری در اقتصاد بسیاری از کشورها ایفا می¬کند. ایران به عنوان سرزمینی چهار فصل و با تمدنی چند هزار ساله، دارای جاذبه¬های متنوع و منحصر به فرد تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی و... است و از نظر برخورداری از جاذبه¬های گردشگری در ردیف ده کشور اول جهان قرار دارد. توجه به این صنعت در ایران می¬تواند راهکار مناسبی برای بهبود وضعیت اقتصادی و همچنین کاهش وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی باشد. در این مطالعه با استفاده از داده¬های سالانه 2012-1995 به بررسی رابطه علی بین گردشگری و رشد اقتصادی در ایران با استفاده از رابطه علیت گرنجر پرداخته شد. نتایج نشان داد که رابطه علی دو طرفه میان گردشگری و رشد اقتصادی ایران وجود دارد. همچنین طبق نتایج برآورد الگوی روش اثرات ثابت مشخص گردید که اگر رشد اقتصادی ایران یک درصد افزایش یابد در این صورت گردشگری در ایران 67/0 درصد افزایش می¬یابد همچنین اگر تعداد گردشگر در ایران یک درصد افزایش یابد در این صورت تولید ناخالص داخلی ایران به میزان 04/1 درصد افزایش خواهد یافت.

کلید واژگان :

گردشگری، علیت گرنجر، اثرات ثابت، تولید ناخالص داخلی، ایران.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک