چکیده :

اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی اختلال شایعی در دوران کودکی است که یافتن درمانی مؤثر برای کاهش نشانه‌های آن اهمیت زیادی دارد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر توجه کانونی و حافظه کاری دانش‌آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی انجام شده است. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش‌آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تهران در سال 1396 بودند. در مجموع 30 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه‌ آزمایش 12 جلسه 60 دقیقه‌ای با روش‌ بازی‌های رایانه‌ای آموزش دید. برای اندازه‌گیریتوجه کانونیو حافظه کاری به ‌ترتیب از آزمون‌های رایانه‌ای CPT و N-back استفاده شد. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس و با کمک نرم‌افزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد روش بازی‌های رایانه‌ای به طور معناداری باعث افزایش توجه کانونی و حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی شد (01/0>P). با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می‌شود درمانگران و روانشناسان بالینی از روش بازی‌های رایانه‌ای برای افزایش توجه کانونی و حافظه کاری دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی استفاده کنند.

کلید واژگان :

اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی؛ بازی‌های رایانه‌ای؛ توجه کانونی؛ حافظه کاری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک