هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی در افزایش مهارت خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن در پایه های سوم و چهارم دبستان بوده است.طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بوده است .جامعه آماری مورد مطالعه را همه دانش آموزان نارسا خوان پایه های سوم و چهارم ابتدایی مدارس دولتی شهر شاهرودتشکیل داده اند. این پژوهش روی24نفرازدانش آموزان نارساخوان انجام گرفته است .تعداد آزمودنی هادرهر گروه برابر12نفراست که پس از اجرای متون منتخب برای خواندن ، آزمون هوش ریون (رنگی و سیاه – سفید )وآزمون بندرگشتالت بر مبنای نارسایی در خواندن انتخاب شدندوافرادگروه نمونه به طورتصادفی دردوگروه آزمایش وکنترل جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش در 8 جلسه 45 دقیقه ای به مدت 2 ماه تحت آموزش قرارگرفتند و در پایان جلسات، پس آزمون خواندن بر روی هر دو گروه ( آزمایش وکنترل ) انجام گرفت . نتایج پژوهش حاصل از تحلیل کواریانس نشان دادکه بین میانگین نمرات پس آزمون تفاوت معناداری وجوددارد(F=.003).تفاوت میانگین هااین واقعیت را نشان دادکه نمرات پس آزمون خواندن ازگروه کنترل بیشتر بود. براساس نتایج پژوهش می توان این احتمال رامطرح کردکه آموزش راهبردهای فراشناختی روش مناسبی در افزایش مهارت خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن است
کلید واژگان :آموزش راهبردهای فراشناختی، اختلال خواندن.
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک