جهانی شدن به عنوان یک فرایند فراگیر مرزهای ملی کشورها را درنوردیده و با رسوخ پذیر کردن حاکمیت دولتها زمینه را برای تحولات در سطوح اجتماعی اقتصادی و فرهنگی فراهم آورده است. در این میان آموزش و پرورش یکی از حوزه هایی است که به شدت تحت تاثیر فرایند جهانی شدن قرار گرفته و ضرورت داشتن نظام آموزش پویا و کارآمد که بر اساس آن بتوان شهروندان را منطبق با نیازهای جهانی تربیت کرد، بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. از طرفی هم با توجه به تغییرات در مفهوم شهروندی و بازار تقاضای نوع آموزش، چند لایه شدن هویتها و شکل گیری فرآیند آموزشهای مجازی در فضای جهانی شدن می طلبد کشورهای جهان در پرتو توجه به ارزشهای بومی خود نظام آموزش و پرورش را مورد بازنگری قرار داده و متحول سازند؛ لذا تربیت شهروندی نیز بر مبنای فلسفه تعلیم وتربیت مفهومی جهانی یافته است. در این مقاله که به روش کتابخانه ای تدوین شده، ضمن تبیین مفاهیم مذکور، به بررسی نقش فلسفه تعلیم و تربیت در تصویر سازی و تربیت شهروندی و الزامات شهروند جهانی با رویکرد تاثیرگذار فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در زایش این مفهوم در عصر جهانی شدن پرداخته و در ادامه نیز با شناسایی خط و مشی منظومه آموزشی و پرورشی، جایگاه تربیت شهروند جهانی را در تحول نظام آموزش و پرورش و نحوه رویارویی با چالشهای این حوزه، از منظری فلسفی ترسیم و توصیف شده است.
کلید واژگان :جهانی شدن، شهروند جهانی، تربیت شهروندی، تحول آموزش و پرورش، فناوری اطلاعات.
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6151437344641803
- سال انتشار : 1392
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : چهارمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران «مبانی فلسفی تحول در نظام آموزش و پرورش ایران» 8-9 خردادماه 1392
- برگزار کنندگان : دانشگاه فردوسی مشهد
- تاریخ ثبت : 1396/10/06 14:47:26
- ثبت کننده : محمد نبی زاده
- تعداد بازدید : 235
- تعداد فروش : 0