مفهوم هوش معنوی دربردارندۀ نوعی سازگاری و رفتار حل مسأله است که بالاترین سطوح رشد را در حیطه¬های مختلف شناختی، اخلاقی، هیجانی، بین فردی و ... شامل می شود و فرد را در جهت هماهنگی با پدیده¬های اطرافش و دستیابی به یکپارچگی درونی و بیرونی یاری می نماید. این هوش به کارکنان دیدی کلی در مورد سازمان و همه تجارب و رویدادها می دهد و او را قادر می سازد به چارچوب بندی و تفسیر مجدد تجارب خود پرداخته، شناخت و معرفت خویش را عمق بخشد. در این پژوهش به بررسی رابطه بین هوش معنوی و سبک رهبری تحول آفرین پرداخته شده است. اين پژوهش با توجه به هدف آن كاربردي بوده و در زمره تحقيقات توصيفي، از نوع تحقيق همبستگي قرار دارد. برای تعیین سطح ابعاد هوش معنوی مدیران از پرسشنامه هوش معنوی بدیع و همکاران (1389) و برای تعیین امتیاز سبک رهبری تحول آفرین از پرسشنامه چند عاملي رهبري بس و آوليو (1990) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین هوش معنوی و سبک رهبری تحول آفرین رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد و ابعاد هوش معنوی، بعدهای تفکر کلی و اعتقادی، سجایای اخلاقی و خود آگاهی و عشق مدیران در سطح مطلوب هستند. همچنین سطح رهبری تحول آفرین و ابعاد آن از سطح متوسط بالاتر است. به عبارتی سطح رهبری تحول آفرین و ابعاد آن در بین مدیران در سطح مطلوب می باشد.
کلید واژگان :هوش معنوی، سبک رهبری تحول آفرین، مدیران، مدارس ابتدایی، شهرستان بیرجند.
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6151439015680010
- سال انتشار : 1394
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : همایش ملی آموزش ابتدایی و بزرگداشت دکتر غلامحسین شکوهی، دی ۹۴
- برگزار کنندگان : وزارت اموزش و پرورش
- تاریخ ثبت : 1396/10/06 19:25:56
- ثبت کننده : محمد نبی زاده
- تعداد بازدید : 211
- تعداد فروش : 0