چکیده :

جهان در حال پی ‌بردن به اهمیت بیشتر محیط زیست و احترام به آن است. تقریباً این مفهوم واضح است که منابع آب و هوا و طبیعت همیشه در اختیار نخواهد بود و نمی‌توان این منابع را مانند گذشته مصرف نمود. رشد نامحدود و مصرف عنان گسیخته دیگر نه عقلایی و نه قابل دوام است، انسان‌ها باید از منظر نوینی به جهان بنگرند و رویکردی اتخاذ کنند که علاوه بر بقای خود ادامه حیات طبیعت و بقای زیست کره را نیز تضمین کنند. شاید کسی تصور نمی‌کرد که روزی بازاریابی علاوه بر سودآوری و فروش، نگران سلامت مصرف کننده نیز باشد. اما پویایی و رقابت شدید و افزایش نگرانی نسبت به محیط زیست و همچنین مقررات دولتی و افزایش آگاهی مصرف کنندگان، شرکتها را بر آن داشت که در سلامت جسمانی و روانی و پاکیزگی محیط مصرف کنندگان نیز تأمل کنند. به هر حال به مرور زمان مفاهیمی نظیر بازاریابی سبز، بازاریابی محیطی و اجتماعی برای عمل به مسئولیت اجتماعی بنگاهها وارد ادبیات بازاریابی شد. در این نوشتار سعی بر این است که ابتدا مسئولیت اجتماعی توصیف شده و رابطه آن با مدیریت سبز و بازاریابی سبز بیان شود. سپس با رویکردی دقیق‌تر به محیط زیست، بازاریابی سبز و دلایل سبز بودن و سطوح بازاریابی سبز و سیر تکاملی آن که شامل سه عصر بازاریابی سبز اکولوژیک، عصر محیطی و عصر پایدار است مورد مطالعه قرار گرفته و ویژگیهای هر عصر ذکر گردیده است. در انتها برای پیاده‌سازی رویکرد بازاریابی سبز در کشور ایران اقدامات و استراتژی‌های لازم ارائه شده است.

کلید واژگان :

بازازیابی سبز ، رقابت پایدار ، سطوح بازاریابی سبز ، مسئولیت اجتماعی ، محیط زیست



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک