چکیده :

این پژوهش با هدف بررسی جایگاه برنامه درسی پنهان در اموزش عالی و ارائه راهکارهای تربیتی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی در فرایند یاددهی-یادگیری انجام پذیرفته است. در اين پژوهش، پس از تبيين مفاهيم كليدي و تشريح ابعاد و جايگاه برنامه درسی در ادبيات رايج، اصول و ويژگي‌هاي برنامه درسی پنهان به در آموزش عالی تحليل و بررسي مي‌گردد، سپس به برخي از راهبردهاي فرایند یاددهی-یادگیری در بهره‌برداري مؤثر از برنامه درسی پنهان اشاره مي‌شود و پیامدهای برنامه درسی پنهان در فرایند یاددهی-یادگیری مشخص مي‌گردد و در نهايت، برخي از مؤلّفه‌هاي برنامه درسی پنهان شناسايي مي‌شود. روش‌ انجام اين‌ تحقيق توصيفي ـ تحليلي به همراه تدبّر در نظریه ها و دیدگاههای متخصصان برنامه درسی است. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که ،در آموزش عالی به برنامه درسی پنهان(چیستی و چرایی)در آموزش عالی توجه زیادی نشده است به طوری‌که توجه به شاخصهای برنامه درسی پنهان، باعث افزایش توان کنترل احساسات و هیجانات درونی خود و دیگران و به عبارتی، بهبود سطح فرایند یاددهی-یادگیری درکلاس درس می¬گردد.

کلید واژگان :

برنامه درسی پنهان،فرایند یاددهی-یادگیری-آموزش عالی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک