چکیده :

اگرچه انديشه تعاون ميراث کهن ايرانيان است و تعاون به تبع سنتهاي غني مردمان اين سرزمين بدون هيچگونه مقرارت و آييننامههاي مصوب و مکتوب، از قديم با تاروپود فرهنگ اين مردم آميخته بوده و در حل معضلات زندگي افراد جامعه نقش داشته است اما از آنجاکه زندگي بشر به طور دائم و ناگسستني بايد با نيازهاي تغييرپذير سازش داشته باشد بنابراين در زمينه همکاري و تعاون نميتوان تنها به تربيت ناآگاهانه اکتفا کرد بلکه بايد آگاهانه روشهاي آموزشي گوناگون را بکار برد و از آن همچون ابزاري براي رسيدن به اهداف تعاونيها، سود جست. تحقيق حاضر، با هدف بررسي عوامل تأثيرگذار بر موفقيت تعاونيهاي توليدي بروي 220 نفر از اعضاء تعاونيهاي توليدي محصولات خارج از فصل استان کرمانشاه، انجام گرديده است. اطلاعات لازم بر اساس پرسشنامه جمعآوري و روايي آن بر اساس پانل متخصصين و پايايي آن با محاسبه ضريب آلفاي کرونباخ برابر87/0 بدست آمد. عوامل تأثيرگذار بر موفقيت تعاونيهاي توليدي با استفاده از روش تحليل عاملي، شناسايي شد. در ادامه، عواملي که در حوزهي عوامل شخصيتي، عوامل آموزشي و عوامل فرهنگي- اجتماعي، عوامل مديريتي و عوامل اقتصادي قرار داشتند با انجام تحليل مسير و با استفاده از نرم افزار SPSS تحليل شد. يافتهها نشان ميدهد علاوه بر اثر مستقيم عوامل آموزشي بر موفقيت تعاونيهاي توليدي، عوامل آموزشي اثرات غيرمستقيمی نيز از طريق عوامل شخصيتي، فرهنگي- اجتماعي، مديريتي و اقتصادي بر موفقيت تعاونيها دارند و مجموع اثرات مستقيم و غيرمستقيم (اثر کلي) گوياي نقش بسيار پررنگ عوامل آموزشي در موفقيت تعاونيهاي توليدي است.

کلید واژگان :

عوامل آموزش، موفقیت، تحلیل عاملی، تحلیل مسیر



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک