چکیده :

امروزه در فضای رقابتی موجود، تعهد و پایبندی بیشتری از سوی کارکنان نسبت به اهداف و منافع سازمان، به خواست بسیاری از سازمان¬ها تبدیل‌شده است. همان‌طور که یک سازمان برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود بایستی به منافع جامعه¬ و مفاهیمی چون پاسخگویی اجتماعی شرکت بی اندیشد، این سازمان¬ها خود نیز انتظار دارند که کارکنانشان نیز به نوبه خود، سود و منفعت شخصی را به منافع بلندمدت شرکت ترجیح نداده و منافع شرکت را فدای موارد ذکرشده نکنند. از این منظر است که توجه به مفاهیمی چون تعهد سازمانی نیز ضرورت می-یابد. لذا پژوهش حاضر سعی دارد به بررسی تأثیر پاسخگویی اجتماعی شرکت و پنج بعد آن به ترتیب پاسخگویی در قبال محیط‌زیست، پاسخگویی در قبال کارکنان، پاسخگویی در قبال مشتریان، پاسخگویی در قبال شرکای تجاری و پاسخگویی در قبال جامعه بر تعهد سازمانی در هتل‌های شهر سرعین بپردازد. در این راستا، محقق تلاش کرده است ضمن شناسایی ابعاد، شاخص‌ها و مقیاس‌های اندازه‌گیری پاسخگویی اجتماعی شرکت و ابعاد آن و رابطه آن را با تعهد سازمانی را مشخص نموده و پیشنهاد‌هایی را برای انجام بهبود وضعیت موجود در این زمینه ارائه دهد. روش تحقيق توصيفي و از نوع پیمایشی بوده است؛ و چون رابطه بین متغیرها را نیز موردبررسی قرار می‌دهد به‌نوعی تحقیق همبستگی نیز می‌باشد. جامعه‌ی آماری این پژوهش کلیه‌ی کارکنان هتل¬های شهر سرعین بوده و با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه آماری 148 نفر انتخاب شد و بصورت تصادفی ساده در بین اعضا جامعه آماری توزیع گردید. ابزار اندازه‌گیری پژوهش از نوع پرسشنامه استاندارد می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار spss19 و آزمون همبستگی تاوی- بی کندال استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد پاسخگویی اجتماعی شرکت و پنج بعد آن تأثیر مثبت و معنی¬داری بر تعهد سازمانی در هتل¬های شهر سرعین دارد.

کلید واژگان :

پاسخگویی اجتماعی شرکت، تعهد سازمانی، کارکنان هتل¬های شهر سرعین



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک