امروزه در فضای رقابتی موجود، تعهد و پایبندی بیشتری از سوی کارکنان نسبت به اهداف و منافع سازمان، به خواست بسیاری از سازمان¬ها تبدیلشده است. همانطور که یک سازمان برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود بایستی به منافع جامعه¬ و مفاهیمی چون پاسخگویی اجتماعی شرکت بی اندیشد، این سازمان¬ها خود نیز انتظار دارند که کارکنانشان نیز به نوبه خود، سود و منفعت شخصی را به منافع بلندمدت شرکت ترجیح نداده و منافع شرکت را فدای موارد ذکرشده نکنند. از این منظر است که توجه به مفاهیمی چون تعهد سازمانی نیز ضرورت می-یابد. لذا پژوهش حاضر سعی دارد به بررسی تأثیر پاسخگویی اجتماعی شرکت و پنج بعد آن به ترتیب پاسخگویی در قبال محیطزیست، پاسخگویی در قبال کارکنان، پاسخگویی در قبال مشتریان، پاسخگویی در قبال شرکای تجاری و پاسخگویی در قبال جامعه بر تعهد سازمانی در هتلهای شهر سرعین بپردازد. در این راستا، محقق تلاش کرده است ضمن شناسایی ابعاد، شاخصها و مقیاسهای اندازهگیری پاسخگویی اجتماعی شرکت و ابعاد آن و رابطه آن را با تعهد سازمانی را مشخص نموده و پیشنهادهایی را برای انجام بهبود وضعیت موجود در این زمینه ارائه دهد. روش تحقيق توصيفي و از نوع پیمایشی بوده است؛ و چون رابطه بین متغیرها را نیز موردبررسی قرار میدهد بهنوعی تحقیق همبستگی نیز میباشد. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی کارکنان هتل¬های شهر سرعین بوده و با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه آماری 148 نفر انتخاب شد و بصورت تصادفی ساده در بین اعضا جامعه آماری توزیع گردید. ابزار اندازهگیری پژوهش از نوع پرسشنامه استاندارد می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss19 و آزمون همبستگی تاوی- بی کندال استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد پاسخگویی اجتماعی شرکت و پنج بعد آن تأثیر مثبت و معنی¬داری بر تعهد سازمانی در هتل¬های شهر سرعین دارد.
کلید واژگان :پاسخگویی اجتماعی شرکت، تعهد سازمانی، کارکنان هتل¬های شهر سرعین
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6153820677669685
- سال انتشار : 1396
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : چهارمین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و فرهنگ ایرانی اسلامی
- برگزار کنندگان : موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی - غیر دولتی نوین اردبیل
- تاریخ ثبت : 1397/07/07 11:09:36
- ثبت کننده : سمیه صائب نیا
- تعداد بازدید : 154
- تعداد فروش : 0