چکیده :

به اعتقاد بسیاری از پ‍‍ژوهشگران حوزه کارآفرینی، مهم ترین گام در هر فرآیند کارآفرینانه تشخیص فرصت است به بیانی دیگر کارآفرینی به معنای رفتارهای که منجربه کشف و بهره برداری از فرصت ها توسط افراد و سازمان ها می باشد فرصت به مجموعه شرایطی اطلاق می شود که نیاز به محصول،خدمت و یا کسب و کار جدیدی را ایجاد می نماید. اما تشخیص فرصت اشاره به فرآیند درک امکان پذیری یک محصول، خدمت یا کسب و کار سودآور اشاره دارد. به عبارت دیگر یک فرصت تا شناسایی نشود نمی تواند به بهره برداری برسد. لذا کارآفرینی به عنوان یک پدیده شامل مطالعه منابع یا سرچشمه های فرصت، فرآیند کشف،ارزیابی و بهره برداری از فرصت ها و در نهایت مجموعه ای از افراد کاشف، ارزیاب و بهره بردار شناخته شده است. کارافرینی نیز به نوبه خود فرایندتشخیص فرصت ها ی جدید و بهره برداری از این فرصت هاست. به باور بسیاری از محققین آنچه تحقیقات کارآفرینی را از سایر مطالعات در حوزه های مختلفی نظیر مدیریت متمایز می سازد، تأکید بر پژوهش در خصوص فرصت های کارافرینی است. به باورمحققان بدون تشخیص فرصت، کارآفرینی معنا نداشته و لذا فرصت بایستی در کانون و مرکز پژوهش های کارآفرینی قرار داشته باشند. همین مطلب توسط نیز مورد تأکید قرار داشته است همچنین تشخیص فرصت به عنوان یکی از مهم ترین توانایی های کارآفرینان موفق در دنیای امروز شناخته شده است. و فهم فرایند تشخیص فرصت نیزیکی از سوالات فکری حوزه کارآفرینی است. این مقاله پنج هدف اصلی را دنبال می کند: اولین هدف، انجام مرورادبیات پیرامون منابع فرصت ها در فرایند کارآفرینی است. دومین هدف بررسی دیدگاه هایی ست که به طور کلی (در زمینه های کارآفرینی) مورد پذیرش هستند و سومین و چهارمین هدف تعیین عوامل محیطی و فردی است موثر بر فرایند کارآفرینی است ونهایتاً پنجمین هدف توسعه ی چهارچوبی است که در آن عوامل محیطی و فردی بر کشف و بهره برداری از فرصت ها تأثیر می گذارند که در قالب کتابخانه ای و یا توصیفی تبیین گردیده و امید می رود بابی بر گشایش دیدگاهمان بر محیط اطراف باشد.

کلید واژگان :

کارآفرینی، خلاقیت، کشف فرصت، و بهره برداری از فرصت ها



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک