چکیده :

کارآفرینی در دنیای امروز از اهمیت خاصی در بهبود اقتصادی جوامع و پویایی آن دارد زیرا از آن به عنوان محرک موتور اقتصادی جامعه یاد شده و همچنین یکی از عوامل پایداری سازمان ها و عامل اصلی رقابت و بهبود کیفیت سازمان ها محسوب می گردد. رهبری تحول آفرین یکی از پارادایم های رهبری در روانشناسی سازمانی است که مورد تحقیق گسترده ای قرار گرفته است. رهبر تحول آفرین با توجه به آمادگی تغییر وتحول سازمانی در کارکنان سازمان خود از سبک ها یا راهبرد مناسب برای ایجاد تحول در سازمان استفاده می کند تا بدین وسیله به سازمان، پویایی ببخشد وآن را در برابر تغییرات محیطی حفظ کند. رهبران تحول آفرین، توانایی های شخصی را به کار می گیرند تا به ارتقای آرمان های دیگران پرداخته وافراد وسازمان را به نقطه بالاتری از عملکرد کارآفرینانه هدایت کنند.در این مقاله سعی شده است تا با بررسی ویژه گیهای رهبران تحول آفرین و رفتار شهروند سازمانی، به نقش این عوامل در پویایی و موفقیت سازمانی بپردازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین رهبری تحول آفرین و رفتار شهروندی سازمانی صورت گرفته است. در این راستا داده های مورد نیاز برای تحلیل این ادعا با استفاده از پرسشنامه های چند عاملی رهبری و رفتار شهروندی سازمانی از جامعه آماری پژوهش (شرکت مخابرات خراسان رضوی ) جمع آوری گردید. تحلیل اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون حاکی از این است که رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین و رفتار شهروندی سازمانی معنادار است. بعلاوه تمامی مؤلفه های رهبری تحول آفرین با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری دارند. همچنین تحلیل رگرسیون چند عاملی بیانگر این است که از میان مؤلفه های رهبری تحول آفرین، رفتار های آرمانی و ملاحظات فردی بیشترین تأثیر را در رفتار شهروندی سازمانی دارند.

کلید واژگان :

کارآفرینی، رهبری تحول آفرین، سازمان، شهروند



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک