چکیده :

تغییر و تحولات ایجاد شده در شرایط آب وهوایی کره زمین و آلوده شدن بیش از پیش شهرها بویژه کلان شهرها وهمچنين افزايش نگرانی‌های زيست محيطی مصرف‌کنندگان، لزوم تحول و بازنگري در برنامه‌هاي تولید و مصرف را نمایان ساخته ودر این میان، تولید و استفاده از محصولات سبز به جاي محصولات رایج، یکی از راههاي حفظ و بهبود محیط زیست براي نسلهاي آینده به شمار میرود.. بنابراين همزمان با افزايش اين نگرانی‌ها و اهميت مسائل زيست محيطي، گسترش و بررسی مفاهيم مرتبط با ان از قبيل ادراک ، نگرش‌های زيست محيطی، شناخت مشکلات زيست محيطی و مسئوليت اجتماعی، در ميان مصرف كنندگان و همچنين تاثيراين عوامل بر قصد خريد انها ضروری به نظر می‌رسد. در اين راستا تحقيق حاضر به بررسی روابط بين اين عوامل و تاثير انها در قصد خريد مصرف کنندگان پرداخته است. . این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی –پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه دانشجويان ارشد رشته مديريت دانشگاه پيام نور کرج، به تعداد 1000 نفر می‌باشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است ، که با توجه به جامعه مورد نظر، حجم نمونه مورد نیاز پژوهش 278 نفر می باشد . ابزار گردآوری در این پژوهش ، پرسشنامه می باشد. که پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 276/8 تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار مدلسازی معادلات ساختاری Smart PLS استفاده گردید. نتايج تحلیل داده‌ها حاکی از تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای" ادراک برنگرش زيست محيطی" و "نگرش زيست محيطی" ،"ادراک مصرف کنندگان از مشکلات محيطی"، "ادراک مسئوليت محيطی" بر "قصد خريد" محصولات سبز بود. همچنين نتایج نشان داد" قصد خريد" بر "رفتار سبز مصرف‌کنندگان" تاثير مثبت ومعناداری دارد.

کلید واژگان :

فعاليت‌های بازاريابی سبز، ادراک، نگرش زيست محيطی، مشکلات محيطی، مسئوليت محيطی، قصد خريد و رفتار سبز.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک