چکیده :

سود گزارش شده‌ی شرکت‌ها به عنوان یکی از معیارهای مهم تصمیم گیری و از مهمترین معیارهای ارزیابی عملکرد و تعیین ارزش بنگاه اقتصادی تلقی می‌شود، از آنجایی که محاسبه‌ی سود بنگاه اقتصادی متأثر از روش‌های برآوردی حسابداری بوده و تهیه‌ی صورت‌های مالی بر عهده‌ی مدیریت واحد تجاری می‌باشد، ممکن است بنا به دلایل مختلف، مدیریت اقدام به مدیریت سود نماید.مدیریت سود، عملکرد واقعی شرکت ها را مبهم می کند و توانایی سهامداران را برای اخذ تصمیمات آگاهانه تقلیل می دهد، لذا می‌توان مدیریت سود را یک هزینه نمایندگی دید. بنابراین کنترل و کاهش مدیریت سود موضوعیت وچه بسا ضرورت دارد.در این تحقیق به منظور بررسی وجود مدیریت سود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از رابطه بین سود عملیاتی بر مدیریت سود تعهدی استفاده شده است. در این راستا بر طبق مدل کوتاری(2005) برای اندازه گیری مدیریت سود تعهدی عمل شده است.برای آزمون فرضیه ها،تعداد 140 شرکت (840 شرکت- سال) پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1390 الی 1395 به روش حذفی سیستماتیک انتخاب گردید. گردآوری و محاسبه داده های پژوهش با مراجعه به صورت‌های مالی شرکت‌ها و نرم افزار ره آورد نوین در صفحات گسترده اکسل مورد محاسبه قرار گرفت و سپس فرضیه ها، با استفاده از نرم افزار آماری Eviews به روش تحلیل رگرسیون داده های ترکیبی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج آزمون معناداری ضرایب بر اساس تخمین الگوهای رگرسیونی، به طور خلاصه حاکی از وجود ارتباط معکوس و معنی دار بین سود عملیاتی و مدیریت سود تعهدی می‌باشد. بنابراین يافته ها، مديريت سود در شركت هاي بورسي را اثبات مي كند.

کلید واژگان :

سود عملیاتی، هزینه نمایندگی ، مدیریت سود تعهدی، بورس اوراق بهادار تهران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک