چکیده :
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک
شيخ فريدالدين محمّد عطّار نيشابوري يكي از نوابغ بزرگ ایرانی است که در پایه گذاری تصوّف اسلامی، سهم بسزایی داشته و به پیشرفت اخلاق و تربیت اسلامی، کمک شایانی کرده است. از جمله اقدامات بديع و ارزندۀ وی، آشنا ساختن طبقات فرودست جامعه با مقولۀ حکمت و عرفان از طریق حکایات تمثیلی است. او در ضمن حكايات خود به انتقاد از اوضاع نابسامان زمانۀ خود می¬پردازد و در اثنای این نقد و بررسی، جنبه¬های تعلیمی و تربیتی را نیز از یاد نمی¬برد. این مقاله با هدف بررسی اهداف تعلیمی و تربیتی در حکایات تمثیلی عطّار به نگارش درآمده است. روش تحقیق به صورت توصیفی– تحلیلی است. یافته¬های این پژوهش نشان می¬دهد که عطّار در حکایات و تمثیلات خود با بهره¬گیری از ظرفیت¬های تعلیمی، سعی در پیشبُرد اهداف تربیتی خود داشته است.
کلید واژگان :حکایات تمثیلی، تعلیم و تربیت، عطّار نیشابوری
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6157016558517151
- سال انتشار : 1397
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : نخستین همایش بین المللی اندیشه ایرانی- اسلامی (عطّار نیشابوری)
- برگزار کنندگان : مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران- دانشگاه مک گیل کانادا
- تاریخ ثبت : 1398/07/12 08:36:25
- ثبت کننده : رامین صادقی نژاد
- تعداد بازدید : 278
- تعداد فروش : 0