چکیده :

این تحقیق با هدف تعیین رابطه باورهای انگیزشی، جنسیت و استراتژی های یادگیری با عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. پژوهش حاضر براساس هدف از نوع کاربردی و براساس نحوه گردآوری داده ها تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه آماري پژوهش حاضر شامل كليه دانش‌آموزان دختر و پسر پايه سوم راهنمايي مدارس عادي شمال استان آذربايجان غربي در سال تحصيلي 1397-1398 است.ابزارهای به کار رفته در این پژوهش عبارت بودند از: پرسش¬نامه¬ی راهبردهای خودانگیخته برای یادگیری (MSLQ)که در سال ۱۹۹۰ توسط پینتریچ و دیگروت ساخته شد و شامل دو مقیاس باورهای انگیزشی و استراتژیهای یادگیری می¬باشد و براي بررسي عملكرد تحصيلي دانش آموزان شركت كننده از معدل آنها استفاده شد.براي تجزیه و تحلیل فرضیه هاي پژوهش از روش همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین باورهای انگیزشی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد( 0.01p < و 592/0r = ). بین استراتژی های یادگیری با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد( 0.01p < و 589/0r = ). طبق نتایج آزمون t مستقل بين دانش آموزان پسر و دختر از لحاظ متغیر عملکرد تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد. و با توجه به میانگین دو گروه می توان گفت، دانش آموزان پسر از لحاظ متغیر عملکرد تحصیلی نسبت به دانش آموزان دختر میانگین بالاتری دارند(01/0>p). همچنین ضریب رگرسیون باورهای انگیزشی بر روی عملکرد تحصیلی دانش آموزان(432/0= β) و استراتژی های یادگیری بر روی عملکرد تحصیلی دانش آموزان(714/0= β) با توجه به مقدار آزمون t معنادار است و نشان می دهد که باورهای انگیزشی و استراتژی های یادگیری می تواند عملکرد تحصیلی دانش آموزان را به طور معناداری پیش بینی نمایند.

کلید واژگان :

باورهای انگیزشی،استراتژی های یادگیری، عملکرد تحصیلی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک