چکیده :

مدیریت محلّی گردشگری، با داشتن کارکرد ابزاری با کارآمدی پایدار در بسیاری از کشورهای دارای جغرافیای سیاسی ناهمگون، مؤلفهایست که میتواند نقشهای متنوّع و متفاوتی را در ابعاد مختلف جامعه ایفا نماید. بنابراین با توجّه به اذعان صاحب نظران در خصوص جایگاه گردشگری در تقویت بنیادهای اقتصادی و توسعهی تبادلات اجتماعی میان مردم کشورها، لازم مینماید که مدیران در سطوح مختلف محلّی، منطقهای و ملّی به مزایای این امر توجّه نموده و به بسط و گسترش گردشگری در ابعاد داخلی و خارجی آن اقدام نمایند. در این راستا یکی از گامهای اساسی، استفادهی بهینه از ظرفیتهای گردشگری از سوی مدیران محلّی است. از جمله مناطق مختلف کشور که در زمینهی گردشگری دارای توانمندیها و در عین حال الزاماتی میباشد شهرستان مهاباد است که با قرارگرفتن در یکی از مناطق مهم ژئوپلیتیکی کشور )استان مرزی آذربایجان غربی(، ضمن داشتن ظرفیتهای لازم به عنوان یک شهر توریستی و بالابودن سطح فرهنگ عمومی و دارا بودن قابلیتهای سرمایهگذاری نیازمند نوعی مدیریت برنامهریزی شدهی محلَی و بومی جهت توسعهی گردشگری بوده و در راستای تبیین این نوع از مدیریت در ایران، قابلیّت الگویی را داراست. از اینرو هدف مقالهی حاضر بررسی الزامات و ضرورتهایی است که مدیران محلّی باید نسبت به بکارگیری توانمندیهای شهرستان در راستای کسب مزایای بالقوهی گردشگری، توجّه نمایند. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی تحلیلی و ابزار گردآوری اطّلاعات، مطالعات کتابخانهای است و مطالب مورد بحث میتواند زمینهساز تحقَق و تجربهی سطحی از جهاد اقتصادی و سیاسی توسط مردم محلّی و بالارفتن ظرفیتهای همزیستی و همگرایی م لَی باشد.

کلید واژگان :

مدیریت محلّی، سیاستگذاری، محلّیگرایی، توسعهی گردشگری، شهرستان مهاباد.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک