چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رسانه در امنیت فرهنگی جمهوري اسلامي ايران(مطالعه موردي: تلويزيون) انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کليه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان) به تعداد 750 نفر بود که از اين ميان با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران و روش تصادفی طبقه ای252 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با 52 گویه بود و تحلیل يافته هاي این پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج پژوهش با تاييد تمامي فرضيه هاي فرعي نشان داد که تلويزيون منجر به امنیت فرهنگی در ابعاد دانش (0.557=r)، ارزش (0.576=r)، هنجار (0.548=r)، هنر (0.536=r)، ادبیات (0.501=r)، آداب و رسوم (0.484=r)، مذهب (0.394=r) و میراث فرهنگی(0.493=r) بود. همچنين نتايج نشان داد که 52.4درصد از شرکت کنندگان در پژوهش تماشای برنامه های تلویزیون ملی ايران را بر كانال هاي ماهواره ترجیح مي دادند.

کلید واژگان :

رسانه، تلویزیون، امنيت، امنیت فرهنگی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک