چکیده :

چکیده مقدمه و هدف:فضای مجازی در جامعه امروزی بشر بخش جدایی ناپذیر از زندگی مردم و بخصوص قشره اعظم تحصیل کردگان و دانش آموزان شده است که وابستگی بیش از حد آن در دانش آموزان مشکلات تحصیلی، آموزشی و تربیتی را به وجود آورده است. هدف پژوهش حاظر بررسی ارتباط اعتیاد و وابستگی به فضای مجازی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. روش:پژوهش حاضر با روش توصیفی ــ تحلیلی وبارویکرد مطالعات کتابخانه ای و یادداشتبرداری و خواندن اسناد و جمع آوری مطالب علمی در مقالات بین المللی، منابع و مدلهای مطرح پیشرفت تحصیلی در پایگاه های فارسی و انگلیسی از سالهای اخیر می باشد تا به شناختی کافی و لازم نسبت به مقوله اعتیاد اینترنتی و پیشرفت تحصیلی دست یابیم. یافته ها: پژوهش حاظر نشان داد که عملکرد تحصیلی ومیزان استفاده از فضای مجازی یک رابطه منفی با هم دارند.چنانچه حضور دانش آموزان در بستر اینترنت در عصر تکنولوژی از سوی خانواده ها و مدارس کنترل شده نباشد آسیب های تحصیلی را رقم خواهد زد. هر چه وابستگی دانش آموز به اینترنت و فضای مجازی بیشتر و شدیدتر باشد عملکرد تحصیلی و کارهای فعالیت درسی و پیشرفت از نظره نمره و معدل که کیفیت آموزشی و عملکرد تحصیلی را نشان می دهد کاهش یافته و ضعیف تر عمل می کند. نتیجه گیری:از یافته های این پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که چنانچه از شبکه های اجتماعی به طور درست و اوصولی استفاده بشود نه اینکه عملکرد تحصیلی مختل نخواهد شد بلکه باعث ایجاد انگیزه و افزایش پیشرفت در عملکرد تحصیلی می شود. لذا لزوم بازنگری در سیستم آموزشی و افزایش آگاهی در زمینه سواد رسانه ای به خانواده ها، والدین و دانش اموزان پیشنهاد میشود. آنها با کاربست برنامه هایی که اوقات فراغت دانش آموزان در انها پر بشود میتوانند حضور دانش اموزان را در فضای رسانه ای کاهش بدهند.

کلید واژگان :

فضای مجازی"،"عملکرد تحصیلی"،"پیشرفت تحصیلی"، "شبکه های اجتماعی"، "دانش آموزان"



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک