چکیده :

از مجموع آبهای کره زمین تنها یک دهم درصد آن، آب شیرین و در دسترس انسانهاست. از کل آبهایی که سالانه در جهان مصرف میشوند، ۰۷ درصد در بخش کشاورزی، ۰۷ درصد در بخش صنعت و فقط ۰۷ درصد برای مصارف خانگی بهکار میروند با توجه به منفی بودن بیلان آب سفرههای زیرزمینی در بسیاری از نقاط جهان، باید کشت محصولات پرآببر در بخش کشاورزی دارای برنامه باشد شود. ضمن اینکه براساس اصول آمایشی، تولیدات صنعتی نظیر فولاد به مناطقی منتقل شود که منابع آب کافی در اختیار دارند.سیاست آب مجازی باید سرلوحه تصمیمسازیها قرار گیرد .با توجه به موانع و محدودیت های برخورداری از آب نامحدود در جوامع ، لازم است الگوی مصرف این ماده حیاتی اصلاح گردد و همهء مفهوم آب مجازی از این تفکر پایه شکل گرفته است . به سبب نو بودن مقوله مورد نظر در این مقاله به اهمیت و مفهوم آب مجازی پرداخته می شود.

کلید واژگان :

آب مجازی،اهمیت آب مجازی،تجارت آب مجازی،مدیریت منابع آب



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک