چکیده :

مدل توسعه خوشهای یکی از مدلهای ساماندهی بنگاههای کوچک و متوسط است که قریب به چهاردهه با اتکای بر سرمایههای اجتماعی و انسانی، بیشترین نقش را در توسعه صنایع منطقهای کشورهای در حال توسعه ایفا کرده است.. یونیدو، خوشه صنعتی را بهعنوان الگوی توسعه منطقهای در بسیاری از مناطق جهان مطرح میکنند. خوشه را میتوان در قالب تمرکز جغرافیایی گروهی معین از شرکتها و سازمانهای مربوط به هم در فضایی مشخص تعریف کرد.یک خوشه مجموعهای از بنگاههای تجاری و غیرتجاری متمرکز در یک مکان جغرافیایی و در یک منطقه اقتصادی را شامل میشود که برای تولید یک یا چند محصول نهایی مشابه و مرتبط برای کسب صرفههای اقتصادی بیرونی با یکدیگر ارتباطات عمودی و افقی برقرار کردند و ضمن رقابت با یکدیگر در بسیاری از موارد همکاری جمعی و اقدامات مشترک دارند. ارتباط درونی این بنگاهها کاهشدهنده هزینهها و تسهیلکننده، دسترسی به نهادهها، دانش و فناوری تولید و بازارهای فروش و تامین نیازهای مشتری خواهد بود. استان زنجان با داشتن پتانسیل های مطلوبی در حوزه گردشگری تا کنون به شایستگی نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در بازار این صنعت بدست آورد . توسعه خوشه های گردشگری در استان زنجان راهبردی توسعه ای برای رسیدن به این جایگاه می باشد .

کلید واژگان :

خوشه گردشگری، توسعه منطقه ای،رقابت پذیری، زنجان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک