چکیده :

هدف این تحقیق، رابطه میان سبک¬های رهبری مدیران و مدیریت دانش آنها در مدیران مقطع متوسطه شهرستان بابل بود. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه مدیران شاغل در مدارس مقطع متوسطه شهرستان بابل به تعداد 150 نفر بوده که با روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای و براساس جدول کرجسی و مورگان برابر 106 نفر تعیین گردید. ابزارگردآوری داده¬ها، پرسشنامه سبک رهبری « فرد لوتانز» (89/0=α) و پرسشنامه محقق ساخته و تغیر یافته مدیریت دانش (رنجبر، 1388) (85/0=α) با مقیاس پنج ارزشی لیکرت بود. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از ضریب همبستگی پیرسون و همچنین رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد بین متغیر سبک رهبری رابطه مدار با متغیر به کارگیری دانش و همچنین بین متغیر سبک رهبری رابطه مدار با متغیر ثبت و ضبط دانش ارتباط معنادار وجود دارد. همچنین بین متغیر سبک رهبری تلفیقی با ثبت و ضبط دانش نیز ارتباط معنادار وجود دارد. بر مبنای تجزیه و تحلیل داده¬ها، بین متغیرهای سبک رهبری وظیفه مدار با متغیرهای کسب دانش، انتقال دانش، به کارگیری و ثبت و ضبط دانش ارتباط معناداری وجود ندارد.

کلید واژگان :

سبک رهبری، سبک رابطه مدار، سیک تلفیقی، مدیریت دانش، مدیران مدارس



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک