چکیده :

هدف کلی این پژوش شناسایی اهم عوامل اجتماعی موثر بر احساس امنیت در سطح جامعه بوده¬است و همچنین نوع رابطه یکی از مهم¬ترین عوامل نظری موثر بر احساس امنیت را مورد بازبینی قرار داده¬است. لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی دقیق نوع رابطه بین پایگاه اجتماعی – اقتصادی و احساس امنیت در سطح خرد بوده¬است. روش پژوهش تحلیل ثانوی داده¬های موجود بوده¬است که در جامعه آماری استان گلستان و شهر تهران به¬وسیله پرسشنامه کتپی جمع¬اوری شده¬است. حجم نمونه 398 نفر با استفاده از روش انتخاب نمونه احتمالی خوشه ای متناسب با حجم نمونه ها(pps) تعیین شده¬است. بررسی فرضیه¬های تبینی نشان می¬دهد که آنومی اجتماعی تاثیر معکوسی بر احساس امنیت شهروندان داشته و اعتماد اجتماعی تاثیر مثبتی بر آن می¬گذارد اما تاثیر خالص انزوای اجتماعی بر آن معنی¬دار نبوده است. بررسی نوع و جهت تاثیر¬گذاری متغیر پایگاه اجتماعی – اقتصادی بر احساس امنیت نیز نشان می¬دهد که رابطه سهمی درجه دو(U) نسبت به رابطه خطی آن دارای برازش آماری بیشتری بوده¬است طوری¬که دارندگان پایگاه اجتماعی پایین احساس ناامنی پایینی دارند و نیز صاحبان جایگاه طبقاتی بالا با اهرم¬های حفاظتی(قدرت و ثروت) تهدیدهای مختلف را کنترل می¬کنند. اما طیف طبقات میانی احساس امنیت کمیتری نسبت به سایرین داشته¬اند این طیف طبقاتی(طبقه متوسط) به-دلیل در اختیار نداشتن اهرم¬های قدرت و ثروت و نبود انجمن¬ها و نهاد¬های حمایت اجتماعی و برخورداری از حمایت حزبی و نهادهای دیگر از حمایت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کمی برخوردار هستند لذا احساس امنیت آنها نسبت به دو سر طیف در حد ناچیزی بوده¬است.

کلید واژگان :

احساس امنیت، پایگاه اجتماعی – اقتصادی، آنومی، اعتماد اجتماعی، رابطه سهمی درجه دو.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک