چکیده :

هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین روحیه پژوهشگری با انگیزه¬ی پیشرفت دانش آموزان می¬باشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیۀ دانش آموزان مدارس متوسطه اول شهرستان بایل می¬باشند، حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و روش نمونه¬گیری طبقه¬ای - نسبی 381 نفر تخمین زده شد. جهت گردآوری داده¬ها از پرسشنامه محقق ساخته روحیه پژوهشگری (65/0=α) و پرسشنامه استاندارد شده انگیزه¬ی پیشرفت واینر(79/0=α) استفاده شد که روایی صوری و محتوایی از نظر اساتید تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده¬ها با آزمون¬های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته¬ها نشان داد، بین روحیه پژوهشگری و انگیزه¬ی پیشرفت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (52/0=r). همچنین از بین جنبه¬های انگیزه-ی پیشرفت جنبه¬های عاطفی، روی¬آوری- اجتناب، خطرجویی معنادار هستند؛ یعنی جنبه¬های عاطفی، روی آوری- اجتناب، خطرجویی بصورت معناداری در تبیین روحیه پژوهشگری دانش آموزان موثر هستند.

کلید واژگان :

روحیه پژوهشگری، جنبه عاطفی، روی آوری، اجتناب، خطرجویی، انگیزه ی پیشرفت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک