چکیده :

در دوران کنونی، یکی از الزامات مهم و اساسی ارتقای توان رقابت شرکتها، افزایش بهره وری آنها است. ارتقا و توسعه شرکتهای حمل و نقل می تواند در دستيابي به بهره وري و ايجاد فضای رقابت سالم اقتصادی نقش آفريني كند. در واقع شرکتهای حمل و نقل از ارکان مهم اقتصاد بوده که بدون بهره برداري اصولي از آن، دستيابي به اقتصاد پويا و پايدار ميسر نمی شود. شرکتها در حال رقابت با یکدیگر برای به دست گرفتن بازارهای مختلف می باشند و شرکتهایی می توانند سهم خود را در بازار حفظ کرده یا ارتقا دهند که از توان رقابت بالایی برخوردار باشند. یکی از این امورات، رتبه بندی شرکتها است. در این مقاله بیشتر ماهیت فازی و غیر قطعی در امر رتبه بندی لحاظ شده و به میزان شاخص نزدیکی نسبی (شباهت)، گزینه ها رتبه بندی می شوند؛ به گونه ای که گزینه های با شاخص شباهت بیشتر، در اولویت قرار دارند. این روش مبتنی بر این مفهوم است که معیار محاسبه در روش تاپسیس به وسیله نزدیکی گزینه به گزینه ایده ‌آل مثبت و دوری از گزینه ایده‌آل منفی تعیین و سپس عوامل موثر بر بهره وری شرکتهای حمل و نقل با روش تاپسیس فازی رتبه بندی شده اند.

کلید واژگان :

حمل و نقل، بهره وری، تاپسیس فازی، رتبه بندی، شرکت¬های مسافربری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک