چکیده :

ابتدا مزیت کشور در صنعت پتروشیمی با محوریت محصولات بالا دستی پتروشیمی (اتیلن، متانول و اوره) بر اساس مدل الماس پورتر و بر اساس اطلاعات و مستندات صنعت بررسی گردید و نمره مزیت رقابتی صنعت پتروشیمی02/4 محاسبه گردید که در طیف امتیاز یک تا 5 نشان از وجود مزیت رقابتی بالا در صنعت پتروشیمی و نتیجتا وجود فرصت های سرمایه گذاری در این صنعت است، بنابراین در مرحله دوم و با استفاده از مدل 5 نیروی پورتر شدت رقابت در سه فرصت سرمایه گذاری در محصولات اتیلن، متانول و اوره را به تفکیک مورد بررسی قرار داده و بر اساس نمره شدت رقابت در هر محصول، جذاب ترین محصول جهت سرمایه گذاری (بهترین فرصت) شناسایی گردید به این معنا که مطابق نمره شدت رقابت بدست آمده برای هر محصول (اتیلن06/2، متانول 14/2، اوره 33/2) مشخص گردید که بر اساس امتیاز شدت رقابت از یک (بسیارکم) تا 5 (بسیار زیاد) به ترتیب محصول اتیلن دارای نمره شدت رقابت پایین تر (جذابیت بیشتر و فرصت سرمایه گذاری بالاتر) و اوره دارای نمره شدت رقابت نسبی بالاتر (جذابیت نسبی پایین تر و فرصت سرمایه گذای نسبی کمتر) می باشد. ضمنا متانول نیاز در میانه دو محصول و البته نزدیک به اتیلن قرار دارد. در حقیقت جذابیت فرصت های سرمایه گذاری به ترتیب اتیلن، متانول و اوره می باشد.

کلید واژگان :

پتروشیمی، مدل الماس پورتر، مدل رقابتی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک