چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش هیجانی بر سازگاری تحصیلی به واسطه ی سازگاری اجتماعی انجام پذیرفت . نمونه ای مشتمل بر 385 دانش آموز پسر مقطع دبیرستان در سال تحصیلی 1402 – 1401 ، به صورت خوشه ای تصادفی از دو ناحیه آموزشی شهر ارومیه انتخاب شده بودند . ابزارهای اندازه گیری متغیر های پژوهش ، سه پرسشنامه ی هوش هیجانی ، مهارت های ارتباطی و سازگاری تحصیلی بودند که در اختیار آزمایش شوندگان قرار گرفتند و توسط آنان کامل شدند . داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون متوالی به شیوه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که هوش هیجانی می تواند به طور مثبت پیش بینی کننده مهارت های ارتباطی ( که در اینجا به عنوان سازگاری اجتماعی شناخته شده است ) باشد و رابطه ی مثبت و معناداری با سازگاری تحصیلی دارد .

کلید واژگان :

سازگاری اجتماعی – سازگاری تحصیلی – هوش هیجانی – مهارت های ارتباطی .



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک